zaterdag 1 juli 2023

Het gaat weer veel beter.

 Aan de ontbijttafel kan ik in de donkere beukenboom de vlagen regen voorbij zien komen. de enige plek waar ik kan zien of het wel of niet regent. Het gaat vandaag stukken beter. Ik heb heel goed kunnen slapen en begin ook weer zin te krijgen naar buiten te gaan. Maar ja. Even geduld tot het wat beter wordt en zo is er tijd om een blogeje te schrijven. 

Wat een ander gevoel als alles weer wat meer op de rit is. Ik zal verder meer rekening gaan houden met weinig vezels eten. Dat wordt dus wit brood bijvoorbeeld. Dat is maar een kleinigheidje en hopelijk is het niet zo dat ik erg veel groenten en fruit moet laten staan dat zou wel jammer zijn.  Nu nog wel daar even voorzichtig mee zijn maar ook dat is niet zo erg. Het is al zo heerlijk dat ik een wat normaler gevoel heb en zeker is het heerlijk hopelijk even van de pijn en krampen af te zij. 

Maar fotograferen zal het dus niet worden vandaag. Wel even een boodschap doen op het winkelcentrum want ik wil ook wat meer en vaker witte rijst gaan eten.  Gelukkig allemaal dingen die ik graag eet. 

Hoe meer je weet hoe makkelijker het leven kan zijn want dan kan je er rekening mee houden.  Misschien ga ik daar in de loop van de dag eens een blogje over schrijven want dat heeft zoveel aspecten en diepgaande overwegingen in zich. Dat boeit me wel weer. In dat opzicht komen er zelfs herinneringen bovendrijven. 


Fijne zaterdag


Een foto uit 2014 
Toen regende het ook al 
ghaghagha




12 opmerkingen:

  1. Wat opvallend dat jouw geneest waarvan normaal gezegd wordt dat het slecht voor je is. Witte rijst, niet vezelrijk eten, etc. Begrijp ik het goed dat je dit ooit leerde in het ziekenhuis? Ik ben blij dat je je weer lekkerder gaat voelen. Gelukkig maar, Elly. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt Geri maar ook in gesprek met mijn huisarts en wat ik las op google bij de maag darm en lever vereniging. De huisarts zei dat die versleten darm teveel te verwerken kreeg met vezels en de devertiels gaan ontsteken omdat de ontlasting niet weg kan. . Mijn conclusie is dat hij dat niet wil en dan ook nog eens volkomen in een kramp schiet wat vreselijkpijnlijk is. De peristaltiek is ook verdwenen voor het grootste deel. Dus dan even alleen maar drinken en langzaam weer met dunne pap etc op gang komen. Voor mij vezelrijk voedsel dus niet zo invol want die darmen werken niet meer zoals het moet. Maar wat duurt het lang voor je echt weet wat en hoe je ermee om moet gaan. want ik miste al die jaren duidelijke instructies. Die heb ik nog nooit gekregen in tiemtalle jaren niet. Je moet het echt zelf uitzoeken n en jezelf opleggen.

      Verwijderen
  2. Het is soms een heel gedoe om uit te zoeken wat wel en wat niet. Maar zoals je zegt: dan kun je er rekening mee houden. Ik was wel in de stad vanmorgen, maar het is nat, bah.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Judy het is lastig uit te vinden wat wel en wat niet. Jarenlang dacht ik dat ik niet tegen zuur kon omdat ik iedere dag grapefuits at en altijd pijn had. gestopt en inderdaad dat hielp wel iets maar was niet de basis dud. want ik verdraag nu wel zuur als de darm rustig is.
      Ja en ons winkelcentrum is overdekt dus vanmiddag toch even ernaartoe.

      Verwijderen
  3. Ha, het gaat beter met je. Goed om te lezen. Witte rijst, een beetje kip aan stukjes en gekookte worteltjes stond op het lijstje wat mijn echtgenoot nog mocht eten de dag voor colonscopie. Ik deed braaf met hem mee en vond het prima smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja worteltjes schijnen het ook goed te doen zacht gekookt. Goede tip Ferrara

      Verwijderen
  4. Als ik het vezelrijke brood zou inwisselen voor wit brood, dan zou ik binnen twee dagen last krijgen met de stoelgang. Ik begrijp dat wit brood voor jou juist heel goed is. Ik heb de reacties goed gelezen en met die aanvullende info begrijp ik het nu veel beter. Ik vraag me af wat je moet doen als je met dat witte brood zo'n enorme constipatie krijgt. Want dat is ook pijnlijk hoor.
    Enfin, zo is er voor iedereen een oplossing, gelukkig. Ik heb wel geleerd: meer drinken helpt ook. Ik doe mijn best.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk niet dat ik gelukkig niet in aanmerking kom voor consti[atie Plato. Juist de eeuwige dunne poep doet vreselijk zeer en zijn potlootjes. Inderdaad het ziet ernaar uit dat het nu iets steviger wordt en en voor mij minder pijnlijk. Zo zie je maar. De huisarts zei dat dde endeldarm het vocht er niet meer uithaalde. . Het beste met jouw probleem en lekker volkoren met heerlijke zaden eten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weet je dat opnieuw opgewarmde gekookte rijst een feestmaal is voor je microbioom? Wie weet bedanken die diertjes je dan met beter gedrag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kan ineens niet met naam reageren. gr. Izerina

      Verwijderen
    2. Dank voor je reactie anoniem. Fijn om dit weetje te weten. Misschien ka je een volgend keer eeb pseudoniem of baam in de tekst plaatsen. Ik ben nogal nieuwsgierig 🙈.

      Verwijderen
    3. Foutje Izerina deze racties vsn mij morten omgekeerd. Ik hoop dat het bib Izeri a de volgende keer opgelost is.

      Verwijderen