vrijdag 26 juli 2024

Oud worden en oud zijn

  De moeder van mijn vader zei toen ze niet meer zelfstandig kon wonen en bij tante Sia in huis kwam. Ze woonden toen in het bendenhuuis waar ik boven woonde met mijn gezin.


Oud worden is niet erg maar oud ziijn.


Wanneer BEN je dan oud. Nou als ik er goed over nadenk BEN je pas oud en ervaar je dat als heel erg wanneer je je niet (meer) kunt aanpassen aan de onopmstotelijk komende omstandigheden en je vast blijft houden aan dat wat je niet meer kunt en toch persee wilt wat onmogelijk blijkt te zijn en dat niet in wilt of kunt zien.. 


Zolang je nog flexibel genoeg bent en voldoende realiteit inzicht hebt ontwikkelt om dingen in te passen in je leven waardoor het wordt vergemakkelijkt. Aanpassingen ook in het feit dat alles langzamer gaat en vermoeiender is, BEN je nog niet oud maar WORD je oud en dat hoeft dan niet alles bepalend te zijn want je bent nog steeds bezig te leren. 


En daar komt de uiitspraak van een vriendin om de hoek, Bea zegt.


Er is geen periode of tijd in je leven waarin je meer moet leren dan tijdens het ouder worden.




Ik hoop tot mijn dood ouder te worden en nieuwsgierig te zijn naar dat wat nog wel mogelijk is om daarna mijn hoofd en lijf in vrede neer te leggen.








5 opmerkingen:

  1. Mooi opmerking van Bea. Loslaten en accepteren(vooral hulp). Soms glimlach ik. Het hoofd is tijdloos jong,maar het lijf loopt anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zat een fout in. Ik schreef accepteren en aanpassen, echt het helpt, het leven wordt er heus niet minder leuk van, hooguit anders. Alleen herstellen van een euvel, gekneusde enkelband, lijkt langer te duren.
      Maar ach, we hebben de tijd, nietwaar?

      Verwijderen
  3. Wat een mooi gezegde van Bea. Ik ben het er helemaal mee eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En van hulpmiddelen gebruik maken. De eerste keer is lastig en voel je je zo opgelaten. Maar met stok of rollator kom je zover verder omdat je jezelf minder in balans hoeft te houden en vrijer kan bewegen.
    En ik ben blij met mijn driewielerfiets.
    Maar accepteren is zo moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen