maandag 15 juli 2024

Problemen leren herkennen

  Het gaat ook niet zo goed met X. Ze blijft vreselijk hoesten en heeft het zo benauwd dat ze in paniek raakt. De dokter heeft haar een kalmeringsmiddel voorgeschreven en vertelt dat ze totaal verkeerd ademt. En daardor ook hyperventileert. Ze heeft het heel zwaar. 


Dat is mij niet vreemd. Ik deed dat ook jaren geleden en zag mijn moeder het ook doen. De adem komt niet verder dan de schhouderbladen en wat ben ik blij dat ik heb leren ademhalen door de beoefeningen in het Boeddhisme. De adem naar de buik brengen en steeds weer met mijn geest terug naar mijn eigen midden. Eenn mooie basis en concentratie oefening die heilzaam werkt.Rust en ruimtte. Goed ademhalen is me nu normaal geworden. Ook behulpzaam bij pijn.


Wat is het toch erg dat je mensen in het algemeen honderdduizend dingen aan kunt reiken ter verbetering van hun leven of zelfs maar één advies en ze er vervolgens niets mee te zien doen of niet voldoende ermee aan het werk blijven. En het ergstevind i, dan dat de consequentiesna jaren dan zichtbaar worden. Deellende.


 Soms doen ze een cursusje mindfulness en dan is het klaar denken ze terwijl je er doorlopend dagijks evenals eten en drinken mee aan de gang moet blijven. Het is namelijk nooit klaar. Je vervalt als je niet bezigblijft steeds weer in oude gewoontepatronen terug. Die zitten zo diep. Het zijn karresporen die je nietzomaar verandert.


Ik las op een blogje dat iemand zo blij was dat ze in de jaren tachtig met de computer had leren werken en dat ze nu mensen tegen kwam van haar leeftijd die vreselijk onthand zitten nu hun partner er niet meer is en ze zelf totaal niet met betalingen en dergelijke uit de voeten kunnen. En zij leert nog dagelijks bij omdat de mogelijkheden eindeloos zijn.


Ja zo zit het leven ook in elkaar als je er niets voor doet om aan je eigen mentale gezo dheid te werken kan het gebeuren dat je de boot mist omdat dat je niet hebt meebewogen met het leven zelf waarin de mogelijkheden ook eindeloos zijn. Zo is het ook met de training van de geest en veel andere mentale beoefeningen. Als je er geen aandacht aan besteedt kun je op latere leeftijd in de problemen komen. Dan is er eentekort aan mentale ontwikkeling en loop je tegen allerlei problemen aan. Dingen als het beoefenen van flexibiliteit en durven opmerken waar je tegenaan loopt en niet zeggen OOOO neeeee dat heb ik niet of dat komt door de omstandigheden. Denken dat je er niets aan kunt veranderen en dat die omstandigheden zich maar aanmoeten oasse. Die ijn vaak gewoon niet te veranderen. Jij bent deenige die kan leren met het leven om te gaan zoals het is.dus opletten en kijken hoe alles in je functioneert. Dat is zo belangrijk. Daarmee werken net als met de ademhaling. Als de ademhaling niet gaat zoals het moet heeft datconsequenties voor allerlei andere zaken. Het is de basis van optimaal functioneren. Alles gebruiken wat er aan mentale mogelijkheden in je zit.


Als je dat in de gaten krijgt dat je niet goed ademt of ongeconcentreerd bent , en dat in de gaten krijgen is op zich al lastig genoeg, kun je leren zien hoe je functioneert en door reflecteren en met mindfulness oefenen. Niet zeggen dat kan ikniet. Gewoon heel lief en geduldig voor jezelf zijn. Dat op zich is alzo behulpzaam. Als je dat niet doet kun je later tegen problemen aanlopen en ben je misschien te oud om het nog als hulpmiddel in te brengen 


Het werkt net zoals met geen aandacht besteden aan de vooruitgang van de tijd waarin de computer een onmisbaar geheel is geworden. Dan roep je de problemen over jezelf af. En als je die op jongere leeftijd uit de weg gaat omdat dat makkelijker is op dat moment dan kom je het helaas op latere leeftijd tegen. 


En dan zeggen toch veel mensen:


Het zal mijn tijd wel duren. Wie dan weer leeft wie dan weer zorgt. 


Natuurlijk kun je nooit alle problemen voorkomen maar je kunt er wel mee leren omgaan en ze leren her- en erkennen. Want alleen dan is er iets aan te doen.


Ik schrijf zoals je weet er alleen maar over omdathet mijn eigen ervaring is. En niet omdat ik het allemaal onder de knie heb want dan zou ik er niet over kunnen schrijven.

 




3 opmerkingen:

  1. Misschien is het ook wel een les,om te accepteren,dat een ander je advies niet kan opvolgen.Moeilijk voor je vriendin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas zit ik in hetzelfde schuitje, de ZEN houding geeft me wel weer iets ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wist achteraf niet of het over een ander ging of over jezelf.
    Het heeft me wel aangezet om een blogje te maken op Werkwijze...

    BeantwoordenVerwijderen