maandag 25 januari 2021

bewustzijn en intelligentie kunnen vormen scheppen

 Eens proberen of ik woorden kan vinden voor datgene wat mij boeide in de documentaire die ik zondagavond zag op TV. tegenlicht van de VPRO. Het is voor mij  bijna onmogelijk om er een samenvatting van te geven want ik heb geen enkele  kennis van de digitale wereld dan het uitvigileren van de programmaatjes die ik gebruik. En dit ging over Robots en hoe zij de mensenwereld over konden nemen en veel beter en sneller konden beredeneren en denken dan wij.  Mede daardoor was er ook al een hele andere soort, noem het religie ontstaan. De Dataïsten. Er werd verondersteld dat de intelligentie van de robot zover gaat dat de mens (intelligentie en bewustzijn) daarin een soort eeuwig en paradijselijk leven zou kunnen vinden. en dat werd met allerlei informatie verteld en uitgelegd. 


Tegen het einde van de documentaire werd het voor mij interessanter want daar kwamen wetenschappelijke inzichten naar boven die ik ook terugvind in Boeddhisme en in de Theosofie. Ja en wat is dat dan. Nu wordt het voor mij lastig om de juiste woorden daarvoor te vinden.


Er was een prof. Die een schaakstelling had gevonden die de mens wel op kon lossen en intelligent kon zien en ermee uit de voeten kon en de computer niet. De stukken stonden in een remise stelling en zwart had nog heel veel stukken en wit niet. Daardoor kwam de de computer tot een verkeerde conclusie. De prof. concludeerde daaruit en uit meerdere onderzoekingen  dat er dus een bepaald inzicht en  intelligentie ontbrak bij de computer. 

Er was nog een andere prof. waarvan ik de naam in mijn telefoontje zette om te onthouden, maar de automatische verbeteraar maakte van zijn naam het woord  'kastruimte' dus mijn computertje was ook niet zo intelligent als ik. ghaghaghagha

Maar goed, die man was ook filosoof en hij zei dat hij uit meerdere onderzoekingen concludeerde dat:


Intelligentie en bewustzijn niet door een computer  (vormen) gegenereerd konden worden maar dat het bewustzijn en de intelligentie datgene is wat de vorm creëert


Dus precies andersom en dat het hoog tijd werd dat de wetenschap het materialistische denken in allerlei opzichten eens op de helling zou zetten. (Mijn verwoording van zijn verhaal) 

Nou dat is dus precies wat ik de laatste jaren heb leren zien en ervaren. Het bewustzijn geeft uitdrukking aan de vorm, aan ons mens zijn. Nog sterker we zijn bewustzijn. En dat heeft vele bijzondere inmplicaties. Dat maakt het leven zo open en breed. Daar kunnen we mee werken. We zijn geen gekristalliseerde mensen  alles en iedereen op een eigen eiland. Het is allemaal bewustzijn uiteindelijk is alles bewustzijn en houd alles met elkaar verband. 

Ik kan daar heel blij van worden. Het geeft oneindig veel mogelijkheden als dat diep tot ons doordringt.


Misschien kun je de doco nog vinden op NPO start. Ik heb het zelf nog niet nagekeken naar het zou goed mogelijk zijn.




2 opmerkingen:

  1. Misschien te simpel gedacht, maar ik denk dat de robot door de mens is en wordt ontworpen, technisch kan er veel maar bewustzijn inbouwen dat gaat niet. Zelfs de knapste koppen weten niet hoe bewustzijn precies werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig nam ik het programma op. Je maakt me nieuwsgierig

    BeantwoordenVerwijderen