zondag 7 april 2024

Geluk ligt in onszelf besloten


Niemand is in staat de ander geluk te schenken. Wat wel mogelijk is, is dat een ander de oorzaak is van het opwekken van geluk dat doorlopend ondergesneeuwd in in onszelf aanwezig is. 

Als ik daar goed over nadenk en in mijzelf analyseer hoe dat werkt  dan kom ik inderdaad tot bovenstaande conclusie.  Zo zijn alle oorzaken van buitenaf het middel dat mijn eigen emotie en innerlijk gewaarzijn aanraakt via  mijn  zintuigen. Ze raken van binnen   die specifieke emotie aan en zetten ze in beweging.  Hoe sterker ik me verbind of vereenzelvig met de uitetlijke onstandighheden des te onvrijer  zal ik  zijn omdat ik  me dan door die tricker van buitenaf laat menemen in die bepaalde emotie en ik kan zelfs  gaan denken dat er niets anders is dan die emotie en dat ik dat ben. Terwijl ik zelf voor die verbinding en de kracht van die binding  zorg.

Die overweging maakt mij verantwoordelijk voor hoe ik mijn eigen leven leef.  Ik kan niemand anders verantwoordelijk stellen voor mijn innerlijk welzijn . Dat kan heftig zijn. Met de aantekening dat er geen onoverkomelijke trauna's zijn die mijn leven over heersen.  Als dat zo zou zijn moet ik hulp zoeken.


Ik weende,

want ik zag

de eenzaamheid van de liefde voor één.

In de wiss'lende schaduwen

lag een vervwelkte bloem.

De vereering van velen in één

Leidt tot smart

Maar de liefde tot één in velen

is ceuwigdurend geluk.


Voor mij betekent dat: 

hoe meer ik  me in liefde kan verbinden met het totale Leven en alles erop en eraan  hoe gelukkiger ik kan zijn en als ik me mee laat nemen door verdriet en narigheid is dat tijdelijk. Daar is  niets mis mee want ook dat kan voortkomen uit het  liefhebben van het geheel. Het kan me zelfs aanzetten tot meer liefdevol gedrag.

Ik vind dat prachtig te ontdekken dat het inderdaad zo werkt in mij. . Nu is het nog zaak het tot mijn bewustzijn te laten doordringen.  Het me volledig eigen te maken.

Hahaha daar heb ik een heel leven voor nodig en dat is niet zo lang meer maar ieder moment in volledig liefhebben van het totale Leven  is goed genoeg. 

Hpapiness is the way.




2 opmerkingen:

  1. Wat mooi weer Elly. Als dat een beetje tot je door dringt,ben je vrij. Om gelukkig te zijn, En vanuit die emotie met anderen om te gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig kan ik dit helemaal invoelen.

    BeantwoordenVerwijderen