zaterdag 6 april 2024

Ruimte creëren en zorg dragen

 De eerste zomerse dag dit jaar. Het is druk want iedereen wil naar buiten.  Onderweg naar de Hoge Veluwe zie ik overal een witte waas van de krentenbooompjes tussen het d dorre hout schitteren. 


Een zee van witte bloesem s die ik nauwelijks kan vastleggen vanuit de rijdende auto


Ja  de manier van leven is erg veranderd in vergeijk met de verhalen die mijn moeder vertelde over de sporadische wandeling die ze als kind met haar moeder maakte.  Daar genoot ze zo van en ze wandelde dan door het park waar ik nu woon. Tijd had haar moeder daar normaal gesproken niet voor. Ze werkte op het landje en kon daarvan ook nog delen. Maar ze had ook  een klein winkeltje en een gezin te verzorgen zonder de apparaten die ons bekend zijn in de moderne tijd. Ook vader , mijn opa, had geen tijd of geld voor ritjes, uitjes en andere prettige bezigheden. Met paard en wagen reed hij voor de oorlog naar de bouwplaatsen met stenen voor de huizen die er gebouwd werden. 

Als ik de verhalen mag geloven over de dingen die ik niet gekend heb was het leven zwaar.

Natuurlijk waren alle mensen daar bekend mee en pasten zich in die omstandigheden in. Er was geen andere keus.

Langzamerhand zijn de uiterlijke omstandigheden veranderd. Zijn er meer keuze mogelijkheden gekomen. Dat geeft zoveel meer ruimte en vrijheid voor velen. Maardat maakt het leven niet altijd makkelijker. Het kan zelfs zo uit de hand lopen dat we door de vrijheid die er is, door de bomen het bos niet meer zien en ons in alle mogelijkheden of onmogelijkhedenverliezen. Dat we op onze strepen gaan staan en denken dat DAT wat ik denk en onderzocht heb  de waarheid is.  In deze tijd van mogelijkheden kunnen we alles passend in ons eigen straatje maken. Er zijn evenveel voor als tegen argumenten voor veel zaken. 

Dat valt me altijd weer op als ik probeer buiten mijn eigen perspectief te kijken. 

Willen we niet allemaal gelukkig zijn? Is het mogelijk een ander ons idee over gelukkig zijn en een goed leven op te dringen? Zelfs een ander  iets duidelijk proberen te maken over het eigen idee en overtuiging is meestal een onbegonnen zaak En brengt slechts moeilijkheden met zich mee.  

Daarom is het belangrijk ruimtelijkheid te creëren in ons zelf  en begrip voor het onvermogen dat we allemaal hebben om anderen ook maar iets 'wijs' te maken. want wat is wijsheid gezien vanuit verschillende perspectieven? 

Gelukkig is je uitspreken en het ergens niet mee eens zijn  in een land zonder echte dictators mogelijk. En als er al onder extreme situaties fouten gemaakt wordenen en mensen tekort worden gedaan is dat verschrikkelijk maar dat kunnen we   herzien, We kunnen er tegen protesteren en het kan uitgesproken worden. We moeten dat zeker doen.  Dat blijven heftige dingen en ook die zijn van alle tijden. Belangen van groepen en individuen zullen altijd botsen.

Persoonlijk kan iedereen doen wat noodzakelijk is om voor de ander envoor  zichzelf zorg te dragen.

Wij hebben weer kunnen genieten van een wandelingetje bij St. Hubert en 



ik zag ook al pinksterbloemen.




3 opmerkingen:

  1. Misschien is een stukje wijsheid wel om oordeelloos naar het perspectief van een ander te luisteren. Trouwens wij mochten als kind vanuit de christelijke opvoeding alleen maar wandelen op zondag. Dat gebeurde altijd met droog weer. Ik heb er goede herinneringen aan,tot ik wilde fietsen . Dat mocht niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest bij het eerste deel van jouw stuk denken aan het woord keuzestress, dat is zo'n modern maar gangbaar woord geworden. Mijn schoondochter hanteert het woord regelmatig, dat krijg je als er een (belachelijke) veelheid aan mogelijkheden is. Kijk alleen maar eens in de schappen van de vele supermarkten.

    BeantwoordenVerwijderen