zaterdag 20 april 2024

005 Verruimend of beangstigend

 Zolang ik blijf hangen met mijn denken over wat leven en bewustzijn  is in mijn leven verval ik in honderdduizend overdenkingen en misschien veel dingen die ik onbegrijpelijk vind maar niet altijd onbelangrijk. Dus nu op dit blog kan ik beter proberen bij het begin te beginnen. Om voor mijzelf meer duidelijkheid te krijgen waar vewustzijn in essentie over gaat.

Zoals ik in een vorig blogje al schreef kom ik tot de conclusie dat alles wat genanifesteert is en ook alles wat geen vorm heeft of ongemanifesteerd is bewustzijn is. Alles is bewustzijn en komt voort uit het grote universele universun dat net zozeer bewustzijn is. Dat is mijn uitgangspunt: alles is bewustzijn. 

Basaal besystzijn. Bewustzijn dat te maken heeft met wording en groei.  Niet het  bewustzijn dat door onze hersenen is en  wordt geprojecteerd en kenbaar gemaakt is..  Maar bewustzijn was er al voordat er hersenen bestonden was voordat er waargenomen werd. Misschien wel van voor de big bang. Pfff kan ik daar wel bijkomen. Want ik laat er weer mijn hersenen op los en die snappen daar niets van. En  toch heb ik die er ook bij nodig om er met mijn eigen kleine maar o zo vol gepropte bewustzijn bij in de buurt te komen.  

In dat oerbewustzijn moet iets aanwezig zijn om als basis voor groei te dienen.  En daarbij moet ik nier vergeten dat dat dus ook in mezelf aanwezig is. Zonder alles wat ik er later in mijn leven  zelf in geproduceerd heb is er in potentie groei mogelijk. Nou kan ik er met mijn  menselijke gevoelens allerlei zintuigelijke gevoelens op gaan plakjen als  liefde  maar dat wil ik persoonlijk liever niet. Dat staat al ver af van het oorspronkelijke omdat we er zelf al een heel verhaal met ons brein van hebben gemaakt.Dus dat woordje of concept  erop plakken maakt het voor mij op dit moment  niet duidelijker. 

Eigenlijk popt bij mij nu het idee van een computer op die in staat is .met basis gegevens van  éénen en nullen hele werelden te scheppen. 

Aantrekken, afstoten en tussen die twee ontstaat een relatie ik noem het omdat het basaal is  neutraliteit.  Daaruit bestaat toch de hele natuurkundige orde. Basaler kan het bolgens mijn simpele verstand niet. 

Zou op al deze fundamentele gegevens het hele leven gebaseerd zijn? .  En is beeustzijn dan  zo leeg in zichzelf voordat er ziets als groei begint te komen? Gewoon gereedschap waarmee we kunnen werken? Maar wat dan ook alle gegevens die het produceert kan laten groeien maar in zichzelf zo goed sls leeg blijft.

Is bewustzijn leeg van alles wat wij denken dat het is? Is het zowel binnen als buiten ons alomvattend en geeft het alle ruimte voor de creatieve geest?

Als dat zo is is alles altijd mogelijk 

Dat gegeven kan verruimend maar ook beangstigend zijn. Want dan kom ik in een enorme ruimtelijkheid te staan. 

Of loop 

ik nu te hard




5 opmerkingen:

  1. Ook "toevallig". Gisteren keek ik bij de Truemanshow een presentatie van Pierre Capel over bewustzijn en kwantumfysica. Of jullie samen overlegd hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig. Gewoon niets nieuws onder de zon. De eeuwige wijsheid waar we ons in het algemeen niet meer mee bezig houden. Het was al een eeuwigheid in alle tradities bekend maar we zijn geschrokken van alle bijgemaakte dogma s die best verhelderend kunnen zijn bij een juiste interpretatie.. Ik zuig het niet uit mijn duim maar geef het mijn woorden. 🤣. Niks nieuwe tids denken of nieuwe tijds kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerlijk antwoord. Voor mij loop je te hard, ik kan het niet bijbenen. Bewustzijn en brein kan ik niet gescheiden van elkaar zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ?Je bent niet de enige. De vraag voor mij is: wat is bewust!ijn zonder hersenen. En welke implicaties heeft dat? Tja er zijn veel vraagtekens

      Verwijderen
  4. Bewustzijn, een boeiend onderwerp! Juist daardoor vraag ik mij ( bewust) af...waarom willen wij altijd WETEN, en vooral; wat doen we er dan mee?

    BeantwoordenVerwijderen