zaterdag 13 april 2024

002 Wat is bewustzijn

 

Vannacht wist ik het. 

Ik zou heel veel blogjes gaan schrijven over bewustzijn.

Nu weet ik dat niet meer zo zeker.  Bepaalde dingen kunnen wel duidelijk voor mijzelf zijn en met regel vallen er weer nieuwe puzzel stukjes oo de juiste plek maar prbeer er maar eens over te schrijven. 

Allereerst zou ik het woord bewustzijn duidelijk moeten krijgen want het is een  ruim begrip.   

Voor mij netekent het  een alomvattend begrip. 

Het zoeken naar antwoorden op vele vragen die nooit ophouden en het leven bijzonder maken. 

 Wat valt er allemaal onder bewustzijn. Is het iets wat alleen wij mensen hebben en heeft het met het fysieke brein te maken en hebben dieren dat dan ook en hoe zit dat dan met planten en mineralen.  Heeft groei ook met een vorm van  bewustzijn te naken? ,  Hoe kunnen dingen groeien  en wat zorgt ervoor dat er uit een zaadje een heel specifieke boom of plant groeit. Wat ligt er ten grondslag aan alle wetenschappelijke onderzoeken die niet wetenschappelijk te achterhalen zijn en dan de naam natuurwetten  krijgen  maar wat is dat dan die specifieke groeikracht? Is dat een beoaalde vorm van bewustzijn? Het is natuurlijk een onbewuste manier van leven maar het volgt wel degelijk bepaalde groeipatronen waardoor je toch van een bewustzijn zou kunnen spreken dat zichwaarschijnlijk niet  van zichzelf bewust is  zoals  wij mensen dat hebben.  Je zou het een niet ontwikkelde staat van bewustzijn kunnen noemen. 

Evenals bij de mens in een begin stadium na de conceptie en misschien wel het hele prenatale stadium van de mens die zich bog niet bewust is van zichzelf en dat pas veel later wordt. En is dat bewustzijn dan ook nog afhankelijk van groei tot uiteindelijk  een bewustzijn dat zichzelf kent,?  Een zou er nog een  volgend stadium binnen het bereik van ons menszijn liggen maar voorlopig zijn we ons slechts van onszelf bewust als we in de spiegel kijken en dat is een grapje maar we zijn ons zeker niet doorlopend van onszelf bewust en doen het meeste op de automatsche piloot.

Maar nu loop ik weer even te hard geloof ik. Maar even kijken naar het universum. 

 Het reilt en zeilt  niet alleen maar willekeurig. Je zou het een chaos kunnen noemen  maar Er is wel degelijk opgebouwd door structuren geeft dat ook met een vorm van bewustijn te maken, een bewustzijn    dat  wij dan onder meer natuurwetten noemen. En uit dat totale plaatje is ons beperkte bewuste leven als mensvoortgekomen  uit dat grote geheel van ontstaan en bestaan.

Het functioneert allemaal op basis van wat ik onder ce noemer bewustzijn zou willen vangen om meer duidelijkheid te krijgen op welke manier LEVEN onlosmakelijk met bewustzijn is verbonden en Leven  in zijn geheel is meer  dan MIJN leven op micro niveau

Ik lom dan tot de cobclusie dat alles in en om mij heen  bewustzijn is. Een onlosmakelijke eenheid van veelheid. 

Daar dacht ik vannacht over na. Tja ik zie wel of het wat wordt.  Want verwoorden wat ik denk en voel is soms ingewikkeld. Gelukkig heb ik ook nog geslapen. En vandaag weer fris en fruitig dit stukje geschreven. Wie weet volgt er af en toe nog meer onder het label bewustzijn.






2 opmerkingen:

  1. Mooi om te lezen Elly. Ik denk dan meteen aan de twee tegenstellingen. Dick Swaab met "jij bent je brein" en aan de andere kant " eindeloos bewustzijn"van Pim van Lommel. Zag laatst een podcast met een verloskundige,die er van uit gaat,dat bewustzijn al bij de conceptie ontstaat uit het eeuwig bewustzijn. En een embrio veel meer bewust is van de emoties uit de omgeving,dan wij tot nu toe denken. Ook bewust Zijn is mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stuk; voor mij is bewustzijn eigenlijk 2 dingen, het Bewustzijn als iets algemeens, maar er is natuurlijk ook een persoonlijk bewustzijn. En uit dat 'bewustzijn' handelen we ( meestal?)

    BeantwoordenVerwijderen