woensdag 4 september 2024

011 Bewustzijn Er is nog zoveel te ontdekken.

Alomvattene ruimte

Ruimte is méér dan een metafoor, het is  een ervaring.

Iets anders dan erover nadenken en het idee te weten of  te kunnen bedenken  wat het is.

 Eeen ander ervaring  dan MIJN midden waarin ik zelf als misddoelpunt  aanwezig ben, dat kan al veel rust en ruimte geven en is een mooie ervaring met  woorden en beelden er bij . Maar niet dat wat volledige vrijheid is en de de essentie van al wat is.

Alomvattende Ruimte is Rust. Het 'overstijgt' het idee van het denken dat ik het middelpunt van mijn zijn ben. Dat is de manier van   denken die zegt : ik hier in mijn midden en Jij  daar.  En toch is de 'overstijgende' ruimte  ook ervaarbaar en heel dicht bij jezelf. Overstijgend is dus ook een verkeerd woord.   Je zou beter kunnen zeggen: het gaat eraan voorbij. 

  

Het zijn allemaal woorden  die proberen een indruk te geven aan de ervaringen waar je contact mee kunt maken en waarin alles mogelijk is omdat het vrijheid en openheid is onder alle omstandigheden

Het is geen denken maar je bent daarin totaal aanwezig als een onderdeel daarvan. waar je in ieder moment ook maar nent.  

Wanneer je totaal aanwezig bent in volledige aandacht voor dat waarmee je  bezig bent val je er mee samen.  Dan denk je niet maar ben je bezig in volle aandacht.  Je denkt niet aan jezelf als iets onafhankelijks. Je denkt niet" ik hier en dat daar.  Je bebt wat je doet. Je  bent wat je doet wanneer je er volkomen in opgaat.

In momenten kan  dat  herkenbaar zijn. Als je werkt in de tuin of  met je hobby bezig bent.

Van die staat van zijn  aandachtig dagelijks bewust  worden in veel en liefst in alles wat je doet is ruimte scheppend.

Door de dag heen bewystzijn van die tuimte  waarin ik niet het middelpunt ben maar er wel in aanwezig  en ermee samenval.. Alles kan er zijn zoals het is. je bent  steeds weer in aandacht aanwezig  in ruinte en tijd. 

In het nu zijn  dekt niet de lading en is vaak  te kort door de bocht. Het verdwijnt doorlopend omdat het NU niet te vangen is en dat is wat we doen. We willen vooral geluksmomenten vastzetten.

En trap niet in de vslkuil van het denken dat je het snapt of weet . Denk niet dat je wakker bent of alwetend want dan zit je weer middenin de beperking van je middelpunt. Dus hier begint het pas. 

Het leren leven met alles erop en eraan. Het is een eerste stapje in volledige bewustzijn en  menswording.  Een stapje dat je ieder moment in het leven levenslang kunt maken in ruimte en tijd.


Er is nog zoveel te ontdekken.   




1 opmerking:

  1. Wat moeilijk,om dat wat denk-loos is toch onder woorden te brengen. Ik voel,wat je bedoelt,als ik mijn hoofd niet gebruik

    BeantwoordenVerwijderen