vrijdag 1 mei 2020

Puin ruimen

Nu heb ik toch weer een logje in Mijn Magazijn gezet.
Ik wilde het daar een beetje oppervlakkig houden maar ik kom er niet omheen. Soms denk ik: ik lijk wel een rampenprofeet terwijl ik dat zelf helemaal niet zo voel.

Ik kreeg er alweer reacties op over hoop. Tja en ik ben niet zo hoopvol. De dingen zijn zoals ze zijn en daar hebben we het mee te doen. Meestal gaan de reacties over het feit dat er iets veranderen moet. Ik ben wel goed genoeg maar die ander die moet veranderen die zijn inhalig en verpesten de wereld. Iedereen moet veranderen maar de meeste moeite hebben we om naar onszelf te kijken. Om onszelf diep in de ogen te kijken en te zien waar we zelf tekort schieten. Pas als we dat durven en willen zien  kan er iets veranderen. Een ander kunnen we niet veranderen en slechts door er zelf voor te gaan kan ik het laten zien.

Dat is het dagelijkse werk. Oplettend zijn en zien hoe het werkt in mezelf. Toch is dat niet alles want het gaat er niet om het Strebertje uit te hangen en goed te willen zijn. Intussen heb ik wel geleerd ook met liefdevolle vriendelijkheid naar me zelf te kijken en niet het vingertje op te heffen.  Ook dat is een heel proces.  Ik mag er ook zijn zoals ik ben. Het lijkt allemaal heel tegenstrijdig maar we leven gewoon in een dualiteit die we kunnen leren kennen en gebruiken. Maar dat we ons bewust moeten worden dat het zo niet door mag gaan staat voor mij als een paal boven water.

Krishnamurti heeft het er  over dat het alleen maar oplettendheid is en kijken naar wat er gebeurd, hoe je in je vel steekt en hoe het diep in je werkt. Je hoeft niet in de tweestrijd te raken tussen goed en afkeuren Alleen maar kijken. Het mag er allemaal zijn als je maar diep genoeg in jezelf kijkt dan is er vrede ook met alle hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Zo gauw je meer wilt 'bereiken' dan je bent is er strijd.

(Etty Hillesum): 
Binnen in me zit een hele diepe put. En daarin zit God. Soms kan ik erbij. Vaak ligt er stenen en gruis voor de put. Dan is God begraven. Als ik dan mijn hoofd in mijn handen verberg dan ervaar ik dat God binnen in mij is. En dan zeg ik: ruim het puin uit je leven en dan komt God weer tevoorschijn.