zondag 18 oktober 2020

Stappenplan


Vanaf het moment dat ik me meer bezig ben gaan houden met spiritualiteit en dat is ongeveer dertig jaar geleden  vraag ik me  af: is er verschil tussen het dagelijks leven en spiritualiteit?

Als kind voelde ik me al sterk aangetrokken tot religieuze zaken. Dat raakte ik in de loop der jaren kwijt doordat ik er weinig logica in aantrof en meer blind geloof. Na jaren ging ik weer op zoek naar spiritualiteit die voor mij logischer is en me in contact kon brengen met dat wat meer is dan ik tot nu toe kende en beleefde. Het werd een pad van leren analyseren en mediteren. 

Je kunt natuurlijk zeggen op de tijden dat je daarmee bezig bent dat dat spiritualiteit is maar ik noem het liever mijn beoefeningen van bewustwording. Het zijn die momenten op een dag die beginnen (op een kussentje) in stilte en rust in mezelf omarmen en  uiteindelijk doorwerken in het hele leven en door het dag dagelijks leven heen. Samen met een  motivatie  dat ik mezelf wil leren kennen, vereenzelvigen en bewust worden van  de logica dat alle fenomenen (dus ook ikzelf) leeg zijn van op zichzelf bestaan en dat alles louter uit afhankelijkheid bestaat en bij dat inzicht  het pad van liefde mededogen gaan met al wat leeft. Het is voor mij een logisch verhaal geworden, een weg die zich steeds dieper in mezelf kan ontwikkelen en dat in het verleden door vele mensen is bewandeld en realisaties heeft afgeworpen.

Ik vond een citaat dat mij aansprak.

 

 Veel mensen zijn geïnteresseerd in de wijsheid van leegte, maar ze hebben geen idee hoe deze wijsheid wordt verkregen. Wijsheid wordt verkregen door analytische bemiddeling; wijsheid wordt nooit verkregen door middel van concentratie-meditatie. Wanneer door analytische meditatie wijsheid wordt verkregen en u zich daarop concentreert, vermindert dat de onwetendheid. Concentratie alleen zal je nooit wijsheid geven; de analytische meditatie geeft je de wijsheid. Dus de combinatie van analytische en concentratie-meditatie is de methode.

Wat je moet doen is: denk erover na en ontdek dat dit het punt is. Als je dat punt eenmaal zelf hebt gevonden, kun je er geconcentreerd op mediteren, waarna het een deel van je leven wordt, het wordt je gewoonte. Heb je dat begrepen? Goed.

GELEK Rinpoche 


Het zijn alle stappen beginnend met concentratie en mindfulness die me geleerd hebben in ieder geval iets beter bij een onderwerp te kunnen blijven. Als ik geen oefeningen in concentratie had gedaan waren mijn gedachten nu nog alle kanten opgevlogen. Zeker in deze Corona tijd. Vaak ervaar je dat in de nacht als je wakker ligt het meest maar ook overdag en dan worden gedachten een 'zwaan kleef aan' verhaal waar geen eind aan zit en uit handerdduizend dingen bestaat die op je af komen uit het dagelijks leven waar geen kop of staaart meer aan te ontdekken valt.

Ik zou niet in innerlijke rust en stilte kunnen verblijven en de afhankelijkheid van alles kunnen overzien. Het zijn gewoon de eerste stappen die gezet kunnen worden op een pad om me meer bewust  te zijn zonder me te laten overspoelen door gedachten die opkomen  onder allerlei  omstandigheden van buitenaf zodat ik er ook meer in rust voor een ander kan zijn. Want leven heeft voor mij  alles te maken met communicatie en er zijn voor elkaar.

Ik heb daarin nog heel veel te leren. Dat is eindeloos, Het maakt het leven de moeite waard. Dus ga ik lekker verder met mijn stappenplan. Tegenwoordig kan ik dat zelfs gezamenlijk beoefenen op Zoom, En dat is ook weer een heel andere en ook goede ervaring.

Op het kussentje om iedere keer de geest weer tot rust en thuis te brengen en dat mee nemen door de dag heen. Door bewustwording in het dagelijks leven kom ik tot de ontdekking dat spiritualiteit  overal in is verstopt. 😉

Niet alleen hier 

maar ook op het kussentje 

en

in het dagelijks leven


Oudenbosch

1 opmerking:

  1. Soms als ik b.v. een kopje thee drink, laat ik mijn gedachten bewust "zwaan kleef aan"spelen. Om me te verwonderen over wat voorbij komt.

    BeantwoordenVerwijderen