zondag 6 november 2022

Perspectief inzichten

 Zaterdag gingen we met een groep KWA leden in de bus naar Het Teyler museum in Haarlem en het Cobra in Amstelveen. Alhoewel ik werd geplaagd door darmverkrmpingen die me wel vaker parten spelen heb ik toch genoten van alles wat ik heb gezien.  In het Teyler is veel te zien over het begin van de industriele ontwikkelingen en daar zijn prachtige oude stukjes techniek te bewonderen.








 Maae ook gesteenten en versteende fossielen. Fascinerende dingen waar ik allemaal graag naar kijk en je zou er uren door kunnen brengen. 





Maar ook een tijke collectie oude meesters waar je je hart aan op kunt halen





Natuurlijk gingen wij voor Hockneys Eyes. Dat was het uitgangspunt en er was veel te ontdekken over zijn werk. 




De video waarin hij vertelde over het pers[ectief dat vanuit het eigen gezichtspunt wordt verplaatsbaar is zodat het eindpunt niet aan een plek gebonden is maar overal rondom en ook in jezelf aanwezig  is, vond ik een mooi inzicht wat hij ook plaatste op het godsbeeld dat we hebben. Als dat niet zo was zei hij zou god onbereiknaar zijn. In lessen van Rimpochee kwamen we dat ook vaker tegen en bracht hij dat ook in verband met de relativiteits theorie vn Einstein. Leuk om hier weer zo'n link terug te vinden.  Theologisch zei hij was dat verklaarbaar  en Ja inderdaad dat sprak mij erg aan. Ik heb er wel meedere keren naar gekeken om het door te krijgenwat en hoe hij dat bedoelde. Het was een heel korte video maar zeer boeiend.  Heel bijzonder zoals hij het bracht.  Ik heb het nog geprobeerd te vinden op internet maar dat is me niet gelukt. 

Op internet kun je voldoende werk van hem vinden om een indruk te krijgen van  wat hij  ook op ipad maakt en natuurlijk inspiteerde me dat om  zelf mijn tablet er  bij te pakken met de tekenprogramma's en aan de slag te gaan. 

Zo mooi als Hockney kan ik het niet maar het is bijzonder en leuk om weer te doen. 




Het is bijzoner om de opbpuw van zijn ipad tekleningen te volgen op de video s die getoond werden.  Inspirerend om te zien hoe vaak hij dingen wijzigt en nog mooier en krachtiger maakt. Ik ben van plan daar ook weer wat meer tijd aan te gaan spanderen.

Natuurlijk was er ook fysiek  werk van hem te zien. Maar veel van hem kun je zien op internet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten