zondag 17 september 2023

Doodziek

 Mijn vriendin ligt al meer dan een week dood ziek in het ziekenhuis. 

Ze is in de loop van de laatste  dertig jaar mijn vriendin geworden.  Ik heb zoveel aan haar te danken. 

Ik hink op twee benen of ik er wel of niet over op blog schrijven wil en beperk me tot wat voor mij belangrijk is want ik wil graag schrijven over dat wat ze voor mij betekent maar het dubbele is dan weer dat het met geen pen te beschrijven is. 


Ik werd een van de studenten in de groepen die zij begeleidt in de BoeddhistischeGelugpa traditie en de lessen in Theosofie en de Geheime Leer van Blavatsky.  Ik heb altijd wekelijks vele contacten met haar. Daarnaast werd ze dus mijn vriendin. Haar persoonlijke begeleidingwas  zo belangrijk voor mij in een periode dat ik mentaal aan de grond zat.  Ze leerde me mediteren, ze leerde me met beide voeten op de grond te blijven staan, ze leerde me zelfreflectie en ze leerde me dharma beoefenen en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Natuurlijk ben ik niet de enige die haar mijn vriendin noemt. Binnen de kring van de groepen zijn er velen en we zijn allemaal in stille afwachting van de wilskracht die ze in een uitgeput lijf  iedere keer weer tevoorschijn tovert. We mediteren en reciteren voor haar zich welbevinden  zoals ze ook ons daarin begeleid heeft met krachtige hulpmiddelen vanuit de overleveringslijn en  traditie. 


Zo dankbaar dat ze zelfs onder deze zware omstandigheden  ons laat zien hoe ze ermee om  weet te gaan en haar eigen leven voor ons als voorbeeld stelt zoals ze dat altijd gedaan heeft.


 Ik ben blij dit hier toch geschreven te hebben. 


Ohm Tare Tutare Ture Soha





5 opmerkingen:

  1. Je hebt toch wel eens eerder over haar geschreven, dacht ik. Toen ook al op een heel prettige wijze.
    Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is de juiste woorden te vinden om haar betekenis voor jou te begrijpen. Maar ik denk dat het, juist door die woorden, prima gelukt is.
    Ik hoop dat het goed met haar mag gaan en dat ze snel mag opknappen. Maar mocht dat niet zo zijn, dat ze dan verder gedragen wordt door haar geloof.
    Sterkte voor jullie beiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een bijzondere vriendschap beschrijven is niet makkelijk. Je wilt iemand recht doen en je wilt ook dingen prive houden. Jullie band is er zonder twijfel. We hopen dat je vriendin mag herstellen, ze weet in ieder geval dat ze niet alleen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeilijk om de juiste woorden te kiezen, je hebt haar recht gedaan. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie vriendschap. Soms verbaast het me,hoeveel je kunt leren van een ernstig ziek iemand. Die dan ,ondanks fysieke belemmering nog steeds een licht voor haar omgeving is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel sterkte, Elly. Zo zwaar, ook voor jou. Ik heb ook dit soort lange vriendschappen. Het is zoiets moois. Nogmaals veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen