vrijdag 16 februari 2024

Alleen zijn of eenzaam zijn

 Twee totaal verschillende dingen. Laatst las ik erover bij krisjnamurti en merkte ik op dat ik instemmend zat te knikken 😁.  Ik vond het mooi om te lezen hoe hij er toch anders over dprak dan koningin ofwel prinses Wilhelmina die haar leven vond staan in het teken van  ' eenzaam maar niet alleen'.

Hij beschreef een wandeling met vrienden en sloot daarbij een verhandeling aan over alleen zijn of eenzaamheid, en vooral  vertelde hij over al-een zijn. 

Het alleen ziin is natuurlijk  samengesteld uit die twee woorden. 

Hij beschreef het als een staat van zijn waarbij je juist dan  ten nauwste verbonden kunt zijn.  Vanuit die staat van bewust  AL EEN zijn   kun je pas werkelijk verbinding maken. Dan is de focus niet meer gericht vanuit eem egocentrisch perspectief. Je ervaart jezelf niet meer als middelpunt.

Een korte alinea  die zo veelzeggend is dat het tijd kost  al het goed tot me door te laten dringen en me eigen te maken. 

Het heeft niets te maken net eenzaamheid dat al een zijn maar de eenzaamheid die daatuit het alleen zijn  voort kan komen wordt door het denken  aangestuurd. Dat wotdt wanneer je er aandachtig naar kijkt en opmerkt heel duidelijk. En ook dat opmerken kost tijd en aandacht.

Al een  zijn kun je onder alle omstandigheden.

Het meest voor de hand liggende en herkenbaarste is wanneer ik bijvoorbeeld iets heel ingtensief doe. Een blogje schrijf, schilder of fotografeer of lees dan bestaat er niets anders meer dan dat. Ik val als het ware samen met dat wat ik aan het doen ben. Op zulke momenten wordt me een klein beetje duidelijkert wat Krisjnamurti waarschijnl;ijk bedoelt. Maar ik weet dat is nog lang niet alles want die ervaringen zijn vaak zo onbewust en kunnen veel bewuster worden.. En ook dat bewust worden heeft dan niet met denken te maken maar wel met aandacht en ervaren. 

Krisjnamurti stelt dat je vanuit dat diepe al een zijn pas werkelijk verbinding kunt maken en totaal aanwezig kunt zijn in relatie tot DE ander of HET andere. 

En denk ik dan weer. Het hele leven heeft alles met relatie te maken toch.  Of het nu met pbjecten of met mensen is. 

Al een xijn is goed en mooi


Dat is een beetje mijn vertaling van wat ik lees en ik vind het leuk erover te schrijven. 

Één geheel is interessanter  dan de delen



1 opmerking: