maandag 26 februari 2024

Het verleden veranderen

 Vanuit mijn raam bij de tafel war ik schilder en teken,kijk ik op de grote bloesemboom tussen de flats die op dit moment in volle bloei staat. Twee weken kunnen we ervan genieten en dan is het alweer voorbij. De lente komt er onherroepelijk aan em die stoort zich niet aan positief of negatief.  aan emoties of oorlogen.  Hij doet wat er in ijn aard aanwezig is. 


Het weekend is weer achter de rug  de week is weer begonnen en hoe hard het gaat werd zondag weer eens extra duidelijk. 

Mijn jongste zoon en schoondochter waren 's middags op bezoek en ik kreeg vn hen een document te zien dat in het Gelders archief was gedigitaliseerd uit 1967. 

Het was de aangifte van het overlijden van mijn dochtertje Esther die in de vouveuse lag en maar twee dagen oud heeft mogen worden. Dan komen natuurlijk de verhalen weer even naar boven  omdat ik de persoon die daarvan aangifte had gedaan niet kende. Maar achteraf lijkt dat toch niet zo vreemd te zijn want wat werd er veel weggestopt in die tijd. Ik lag nog in het zikennhuis na de bevalling van het achtmaands  kindje enkon daarna dus zonder dochtertje wel weer naar huis. Er werd verder niet over gesproken en mijn ouders hadden het wiegje al opgeruimd.

Daarna ook nog een echtscheiding waardoor ik mijn leven niet zeker was omndat mijn ex me bedreigde al met al kwamen we samen  tot de waardevolle conclusie dat ik werkelijk heel dankbaar kon zijn dat ik er geen zware trauma's aan overgehouden heb en nu zo'n rustig en vreugdevol bestaan mag leiden. 

In mijn niografgie lees je er alles over

 .https://alsdehemelvalt.blogspot.com/

Toch vind ik het opmerkelijk. Als ik die geschiedenis nu over zou schrijven zou er misschien toch een heel andere toon ontstaan.  Veel van alle ellende is zo naar de achtergrond gedreven dat ik nu een andere kijk op veel gebeurtenissen heb.  Dan denk ik: Het kloopt dat je zelfs je verleden kunt veranderen. 

Anderen kunnen denken dat het niet waar is of niet klopt maar voor mij is het de realiteit.  Het is maar net door welke bril je kijkt en op welk moment. 

Dus vanmorgen sweer met frisse moed naar de KWA gegaan en een heerlijk ochtendje korte standen schetsen gedaan. Om de beurt 10 minuten zitten. of staan. 




1 opmerking:

  1. Het gaat over je kijk,op wat gebeurde.En misschien, dat leeftijd en levenservaring die kijk ook verandert.

    BeantwoordenVerwijderen