zondag 12 juli 2020

Geluk cultiveren 1

Als je dit leest ben je net als ik een gelukkig mens.
Dat zegt natuurlijk nog niet zoveel want geluk... wat is geluk.  Ik bedoel hier nu eigenlijk te zeggen dat je dit kunt lezen omdat je van allerlei moderne hulpmiddelen gebruik kunt maken. Waarschijnlijk zijn er nog veel meer omstandigheden waardoor je gelukkig zou kunnen zijn net als ik.
Ik heb een heerlijk bed om in te slapen. Een huis om in te wonen. Drie maaltijden per dag en de nodige extraatjes. Ik woon in een land waar geen dictatuur heerst en er is nog veel meer dat ik me vaak niet eens dagelijks realiseer, maar ik heb het goed. Alle mogelijkheden om gelukkig te zijn liggen eigenlijk voor het oprapen.

We zijn eraan gewend en het is niets geen bijzonders meer en dus. Moet ik er nodig eens uit, mijn zinnen verzetten of ik wil iets nieuws kopen of... Ja er zijn altijd wel dingen die opnieuw dat geluksgevoel oproepen en dat wil ik dan ervaren. Dan ben ik weer even blij of extra blij. Altijd op zoek naar nieuwe ervaringen altijd bezig en zoeken naar geluk. Als het te heet is wil ik in de kou en als het te koud is wil ik warmte. Zo simpel is dat.

Natuurlijk ik ben heel tevreden en toch merk ik dat de drang naar meer dan dat altijd wel een rol speelt. Het zit gewoon in ons diepste zelf verweven en als het er niet in zat zoui het er ook niet uit kunnen komen dus . Het zit IN mezelf. Het wordt opgeroepen door de omstandigheden.

Vervolgens vraag ik me af of dat innerlijke geluksgevoel te cultiveren is en daardoor makkelijker naar boven kan komen zodat ik misschien wat minder afhankelijk ben van uiterlijke omstandigheden die het in mij trickeren.
Kan ik zelf oorzaken scheppen om geluksgevoel te creƫren ?

Ik ben van plan daar wat meer blogjes over te schrijven want er zijn zoveel lagen en soorten van geluk. Dat wil ik eens onderzoeken.




2 opmerkingen:

  1. Geluk heeft voor mij ook met dankbaarheid te maken. Ooit was ik lang ziek en kon b.v. niet afwassen. Zo blij,toen het weer ging en nog steeds was ik af met plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he. We denken dat alles gewoon is zoals het is maar alles is heel bijzonder en daar kunnen we dankbaar voor zijn. Dank voor je reactie.

      Verwijderen