zaterdag 24 december 2022

Mooie kerstdagen gewenst

 Ik zou willen dat ik de blijdschap en tevredenheid die me vaak overvalt en zo vanuit een diepe laag naar boven komt, zou kunnen delen met zovelen die er geen gat meer in zien of altijd onderweg zijn in kommer en kwel. Als ik iedere keer weer hoor hoe mensen het moeilijk hebben en daardoor de negatieve dingen in het leven zien en nooit de goede kanten  om zich heen als zodanig ervaren die er toch echt wel zijn. Hopelijk zien ze dat af en toe wel maar dat laten ze dan in ieder geval niet zo merken.  Helaas ze schijnen er dus blind voor te zijn.   Ik hoop dat ik er iets van kan leren zodat ik er zelf anders mee om kan gaan en me vooral bewust blijf van het waardevolle leven onder alle omstandigheden. Ook al zijn we nog zo vaak alleen er zijn altijd comntacten. Ook degene die behulpzaam zijn mantelzorgers en mensen van de zorg instellingen die langs komen daar hebben we contacten mee.   Als het leven voor mij moeilijker zou worden. JHoop ik me daarvan bewust te kunnen blijven. 

Dan zijn er gelukkig ook ander voorbeelden om mij heen.

Ik belde een vriendin  die in een rolstoel zichzelf nog altijd probeert te behelpen en het zo goed doet. Altijd de goed kanten probeert te ien. En zegt hoe heerlijk zij het vind  en ervan geniet om kontakten te hebben zoals wij dat hebben op dinsdag morgen. Nu even pauze tot na het nieuwe jaar. En dan krijgt ze Corona zo vlak voor de kerst. Ik belde haar en ze was goed aanspreekbaar. Had niets nodig en we hadden het even goed samen in de uitwisseling. Zo'n geweldig mens zo weinig mogelijkheden zoveel beperkingen en altijd  vechtlustig en open voor de goede kanten van wat ze allemaal nog kan ervaren.  Prachtige voorbeelden van hoe het ook kan.  Evenals Veroni die haar leven lang al op bed ligt zonder bewegingsvrijheid zich niet eens kan keren en ondanks alle pijnen de weg vind om nog dingen te doen die voor haar mogelijk zijn. Er plezier in schept anderen te verrassen. Zo geweldig ondanks al haar pijn.

Ik vuilde de dadels met roomkaas en kookte de eieren voor morgen. De hapjes en rolletjes maak ik morgenvropeg af en dan komen de kinderen. klein- en achterkleinkinderen morgenmiddag. Daar verheug ik me op ze allemaal weer bij elkaar te zien. Dan kunnen ze ook samen weer eens lekker kletsen. Geen eten koken of klaarzett  want dat vind ik veel lastiger dan wat lekkere dingen op tafel en een drankje voor de middag, dan kan ik 's avonds nog een beetje bijkomen. 

En nu zit ik helemaal vrolijk te zijn. Achter mijn prachtige tablet te tikken en naar het Weihnachtsoratorium van Bach te  luisteren en nu ga ik naar gezellig kerstnummers van alles en nog wat luisteren en kom al helemaal in de kerststemming. 

Iedereen hele mooie kerstdagen gewenst. 



5 opmerkingen:

  1. Mooi gezegd, Elly. Ik wens jullie alle goeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms vraag ik me af of het vermogen blij en tevreden te zijn,ook een genetische component heeft. Ik ken mensen,die maar blijven herkauwen.wat het verleden "hen heeft aangedaan"Misschien voor hen een extra lichtje branden? Fijne dagen en geniet van iedereen bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben nblij met jouw aanvulling Izerina. Ja Blokkades waardoor dan ook zijn er gewoon en een extra kaarsje branden stuurt de mindset in de juiste richting

      Verwijderen
  3. Dank je Ely ik ga er mijn best voor dien!

    BeantwoordenVerwijderen