zaterdag 31 december 2022

Oudjaarsdag

 En de regen klettert op de bakken van de rolluiken. . Het is somber en triest weer. Er zijn veel mensen die daar last van hebben  en dat maakt de overdenkingen die men er in het oude jaar op na houden  niet vrolijker op. 

Ik houd me met geen van beiden bezig. Niet met somberheid over het weer en niet met overdenkingen over het afgelopen jaar. Ik houd me liever dagelijks bezig met alles waar ik op dat moment mee bezig ben. Dan weet ik echt wel wanneer ik uit mijn slof schiet  en neem me voor het een andere keer beter aan te paklken. Evenals het nieuws en de gebeurtenissen in de wereld.  Natuurlijk heb ik daar mijn overwegingen over in de momenten dat we erover praten of over wat ik zo op de TV voorbij zie komen. En dan weet ik dat ik  er  iets aan kan doen door nog meer en beter naar mijn eigen gedrag te kijken en dat in de gaten te houden. Ik wil niet  vervallen in zoals ik al zei 'uit mijn slof schieten' of andere onhebbelijkheden waardoor  ik zoveel narigheid en agressie op de tv voorbij zie komen. Me niet aangesproken leren voelen en boos reageren op dat wat mijn ego raakt. Geduldige opmerkzaamheid. Dat is een hele oefening, .

 Iedere dag doen wat ik kan is al een  opdracht op zich en voor mij de enige manier om mee te helpen een betere wereld te maken. En ik weet dat ik handjes en armen te kort kom om het leed vn de wereld op te lossen. Samen met de de dingen die ik dan nog wel kan doen aan het wereld gebeuren zoals stemmen en me verdiepen in allerlei ontwikkelingen zodat ik weet waarvoor ik wil kiezen. Want daarin zijn we gelukkig vrij in Nederland. Veel meer kan ik op de plek waarop ik me bevind niet doen. Maar het is ook heel veel met een goede inzet.

Iedere dag heeft genoeg aan zichzelf. Dat is een van de dingen die ik  in de gaten wil houden. Daar kan ik iedere dag alles instoppen wat aan de orde is en waar ik me mee bezig wil houden  maar ik zou er niet het hele jaar mee op mijn rug rond  willen en kunnen lopen. Dan had ik binnen de kortste keren een burn out en zou ik voor niemand meer zinvol bezig kunnen zijn. 




3 opmerkingen:

  1. Erg mooi en positief, Elly....soms lukt mij dat helaas niet. Maar ik probeer het elke dag! Vandaag zit hier alles onder het bloed.... schoonmaken dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi schrijven, we kunnen niet meer dan ons best doen, waarbij je eigen grenzen belangrijk zijn. Zalig uiteinde dat is lang geleden dat ik dat hoorde.
    Heb het goed in 2023. Tot blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad per dag leven en dan zo goed mogelijk. Goede jaarwisseling

    BeantwoordenVerwijderen