woensdag 4 januari 2023

Late plaatsing

 Dat is grappig.  Ik dacht dat ik dit blogje allang had gepost maar vimd het nu terug in concepten. Dus bij deze een late plaatsing. 



Intussen is het regenen opgehouden en hebben we wat huishoudelijke karweitjes geklaard. Carmen is er twee keer niet dus hebben we het voor de hand liggende even gedaan. De was ligt weer in de kast. De stof is van de vloer en het aanrecht schoon. 

De plantjes hebben wat minder water nodig dan vorige winters. Dat komt toch omdat we iets minder verwarmen. Mijn lief heeft tegenwoordig meer warmte nodig dan ik. Ik heb mezelf getracteerd op een paar mooie warme truien waar ik jeel blij mee ben en ik merk dat ik het in huis minder snel koud heb. Gister heb ik ook nog een donker groene broek gekocht. Dat miste nog in mijn gartderobe. Wat een weelde toch. Ik kan zonder nadenken kopen wat ik wil en denk nodig te hebben. Dat was vroeger wel anders.  In verhouding tot  al die armoede rondom in verband met de stijgende prijzen hebben wij het maar goed. 

Ik heb ook de mogelijkheid in me om daarvan te genieten en geleerd me niet schuldig te voelen voor dat waarin ik denk te kort te schieten. Want met een schuld gevoel is niemand geholpen. Toch wil ik daar ook niet onverschillig over zijn dat is precies het tegenovergestelde. Dus het laat me erover nadenken en als ik er iets aan kan veranderen zal ik dat doen.  Zo is er altijd wel iets om op te reflecteren en me bewust te worden van mijn levenshgouding. 

De tijd vliegt voorbij en het lijkt ieder jaar sneller te gaan. We leven maar zo kort op deze wereld en ik vind het heel belangrijk er iets goeds van te maken. De enige die daarvoor verantwoordelijk is dat ben ik zelf. Onder alle omstandigheden ermee leren leven dat geeft veel te denken. Want niet iedereen leeft onder goede omstandigheden. Er zijn zoveel grote blokkades die verhinderen de goede dingen van het leven te zien. En ook is  de een daar veel beter in dan de ander en als je dat niet in je hebt om het te ontwikkelen (het gaat niet vanzelf is mijn ervaring)  is het vaak kommer en kwel. 

Ik ben blij en dankbaar voor het leven dat ik heb. Alle mogelijkheden die ik zie om er iets van te maken hoop ik altijd voor de volle 100 % te kunnen en mogen gebruiken om op een goede manier in de wereld te staan.   Ook als voor mij de omstandigheden minder gunstig worden in een periode van ouder worden en oud zijn, ongemakken  en afhankerlijkheid. Want leven betekent verandering. 

Ik wens iedereen een heel goed nieuwjaar toe onder gunstige omstandigheden,.  Zonder de blokkades in jezelf die een belemmering zijn voor een goed leven onder alle doorlopende veranderingen die jet leven beïnvloeden . 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten