donderdag 25 januari 2024

Een mooi pad om te gaan

Ik heb een prachtig boek gelezen.

Geen verhaal waarbij ik in een heel andere wereld techt klom maar een verhaal dat me op mijn eigen benen in mijn eigen wereld zet en laat zien hoe ik leef en wat ik doe, hoe ik het doe.  en eigendlijk hoe alle mensen het doen.

Klinkt misschien een beetje als abracadabra en dat kan niet.  want iedereen is anders. Ja en dat klopt maar de titel van het boek zegt het al.

Het open veld van de ervaring. 

En ervaringen hebben we allemaal en juist daar gaat het over. 

Het is geen boek om even door te jassen  Het is een boek waarbij ik me steeds af kan vragen. Klopt dat met mijn eigen ervaring?. Is dat zo?  En dat stuk dan nog eens overlezen om het goed binnen te laten komen. Het beschrijft de hele weg die je kunt gaan als je bewust en met aandacht in het leven wilt staan. Een boek dat je ook laat zien waar je tegenaan loopt en hoe je dat afweert terwijl het goed bruikbaar is en het laat je ook zien hoe je het dan kunt gebruiken. . Een boek dat je steeds weer pakt  en als je het helemaal hebt  doorgewerkt weer in allerlei fragmenten terug kunt lezen. Zo werkt dat in ieder geval  voor mij. 

Er waren zelfs bladzijden bij die ik zelf in een andere context bijvoorbeeld de contdext vvan mijn persoonlijke ccreatieviteit kon zetten waardoor er meer ruimte ontstaat om daarmee bezig te zijn. 


In de dertig jaar dat ik nu nu met deze dingen bezig ben ervaar ik dit boek als een complete samenvatting van waar het leven over gaat. Hoe ik wat meer inzicht heb gekregen en hoe al die stappen op elkaar voplgen en tot  resultaten leiden. 

Zelf heb ik verschillende  retraites van Han de Wit bijgewoond en het is een bijzonder  mens die de mogelijkheid heeft om lastige filosofieën duidelijk te maken op een vrij eenvoudige manier. En dat allemaal gebaseerd op doodgewone menselijke ervaringen vanuit de traditie 

Een boek vanui de Boeddhistische mahayana t traditie geschreven en dat heeft zijn sporen in de historie verdiend.  Veel  moderne westerse therapieen en anderen  hebben uit deze bronnen getapt maar geven nooit het complete plaatje ddoor aan studenten en  cliënten die hen bezoeken. Dat is ook een onmogelijkheid binnen de sessies van therapeuten die een tijdsbeperking kennen. Ze zijn een  beoefening v voor een heel leven. En ook dat wordt duidelijk bij het lezen van dit boek. 
Toch weet het boek de essentie te raken en laat het hele plaatje zien van de filosofische achtergronden en hoe dat in de praktijk werkt in een mensenleven. Het is te chacken op basis van de eigen dagelijkse  ervaringen van een ieder die het leest. 

En als je het  dan uit hebt kun je alle gegevens in  een heel leven gebruiken om er wijzer van te worden en aandachtig te beoefenen. Stap voor stap. In de praktijk zou een goede leraar als ondersteuning natuurlijk nog mooier zijn. Maar het lezen geeft al zoveel aanknopingspunten 

Ik las het in de ebook biebliotheek maar vond het zo fijn  dat ik er graag regelmatig in terug wil bladeren .  Vele alinea's wilde ik onderstrepen en van kanttekeningen voorzien dus besloot ik het te kopen. 

Ik ben er zo blij mee. 

HET OPEN VELD VAN DE ERVARING
HAN DE wIT

https://www.bol.com/nl/nl/p/het-open-veld-van-de-ervaring/9200000009679651/

Ik kocht het natuurlijk  als Ebook.  Kan ik het ook nog eens overal lezen als ik dat wil 
De paperback uitgave is ook duurder

Een mooi pad om te gaan



1 opmerking: