woensdag 6 maart 2024

Luisteren

  Ik kom tijd te kort of is het iets anders. Doe ik gewoon te weinig. Want er is tegenwoordig veel ongebruikte rijd voor dingen waar ik mee bezig zou willen zijn. En als ik er dan wel mee aan de gang ga dan geeft dat echt weer een nieuwe boost. 


Bijvoorbeeld schrijven.


Er komen zoveel dingen naar boven die ik graag wil doen en op het moment dat ik ermee wil beginnen klap ik soms dicht en weet ik niet wat ik er dan mee wil. Op bepaalde momenten heb ik hele verhalen in mijn noofd. Over de fotootjes die ik maak, ovver dingen die ik zie, gelezen heb of meegemaakt en ervaren heb . Dingen die ik op wil schrijven en als ik er dan voor ga zitten is het verdwenen als sneeuw voor de zon. Want wie zit daar nou op te wachten? . 


En dat laatste gevoel, dat wordt steeds sterker. Dat is nou eenmaal gewoon zo. 


Laatst zat ik te denken waarover gaat het leven voor mij nou eigenlijk. Natuurl;ijk het gaat over de dingen die ik doe , dingen die ik belangrijk vind. Zonder het over familie te hebben want dat lijkt zo vanzelfsprekend wat het natuurlijk niet is en daar geniet ik  altijd van wanneer er contacten zijn. Nee ik heb het over bijvoorbeeld de zoomgroepen die ik volg van Jewel Heart, over de Boeddhistische dharma en van Kees Voorhoeve over de De Geheime Leer vvn Blavatsky . HHet fotograferen n sschileren Maar het meest belangrijke vind ik het communiceren daarover. De contacten en de uitwisseling over de dingen die me zo bezig houden, . En daar zit het lastigste punt. terwijl dat misschien het belangrijkste is want het hele leven bestaat uit communicatie. Contacten en verbindingen met anderen. Wat zouden we zijn als er geen relaties en communicatie bestond. Het uitwisselen met anderen. 


Misschien komt het ook wel doordat ik met het ouder worden meer tijd krijg voor al die dingen en niet meer zoveel tijd meer hoef te besteden aan de dagelijkse dingen dat ik ook meer begoefte heb daarover te communiceren. Daarover zou ik veel willen schrijven maar op dat punt van schrijven klap ik dan dicht en kom er niet toe. Want wie heeft daar nou interesse in. Nee weinigen of niemand. En dank wel voor degene die hier  regelmatig een bezoekje brengen hoor want daar ben ik echt heel blij mee. Maar dat schrijven  moet ik dus puur doen omdat ik dat zelf wil en er plezier in heb. En op dat vlak valt er nog veel te leren en te ontdekken. Want als ik er wel mee aan de gang ga en er mee bezig ben heb ik er ook enorm veel plezier in. 

Dat is net zoiets als wandelingetjes. Ik kom er niet toe en als ik het doe vraag ik me af waarom ik het niet vaker doe want het is zo genieten. 

Naar mate je ouder wordt worden die contacten stees minder maar ook zijn er steeds minder mensen die dan ook nog eens op een lijn met je zitten en dezelfde ideeen delen vaarover je dan kunt communiceren. Ook mijn eigen interesse in de dingen waarover ik zou willen schrijven zijn misschien wat beperkter geworden. Alhoewel de interesse in allerlei andere dingen dan die ik hierbeoven noemde er natuurlijk ook altijd wel zijn en blijven maar daar wordt genoeg over geschreven . Misschien is het wel zo voor iedereen dat de dingen die buiten de eigen interesse vallen minder als interessante communicatie en betrokkenheid ervaren worden,. Maar daar doe ik altijd toch graag aan mee maar\uist de dingen die ik ou willen delen daar is denk ik wat minder interesse voor en dat weerhoud me ervan te schrijven. Daar komt bij dat het lastiger is daarover te schrijven. Erover te praten is makkelijker . Want dan komt er weerwoord waardoor er een wisselwerking ontstaat.En dat kom ik gelukkig wel tegen in de zoomsessies. Daar ben ik dan ook heel blij mee. 


Tja wie zit er nou te wachten op wat ik te vertellen heb? Daaron is het ook veel beter om te luisteren en om te leren luisteren want ook dat is een kkuns nog tmeer dan om te praten want praten is veelal niet meer ddn reageren. Een soort zwaan kleef aan en dan  vallen we  van het een in het ander. . Het is me opgevallen dat we over het algemeen niets anders doen dan reacties geven en dat het luisteren in het algemeen  op een laag pitje staat, Pas vanuit luisteren kan er wekelijke communicatie ontstaan. . Daarom is luisteren veel belangrijker. 


Goed leren luisteren maakt dat je zinvoller reageert. En daardoor kan  er betere communicatie ontstaan. 

En inderdaad we zijn weer heerlijk aan het fotograferen geweest in Wageningen in het Arboretum . Er zijn alweer volop bloesems te fliepsen. 



4 opmerkingen:

  1. Is schrijven niet ook communicatie met jezelf? Misschien soms vage gevoelens en gedachten helder maken? En als het bij anderen ook iets doet resoneren,is dat "mooi meegenomen".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Communiceren met jezelf. Klopt Izerina . Door dingen te benoemen wordt het vaak duidrlijker ook voor jezrlf. Dat merkte ik ook nu weer. Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo waar. Goed luisteren maakt dat je zinvoller reageert. Ik probeer het wel, maar ga ook wel eens de mist in met een te snelle vraag of tegenreactie. Daarom was ik afgelopen week zo blij met een kaartje van iemand die schreef.
    'Blij dat je op mijn pad bent gekomen.' Blijkbaar had ik voor haar het juiste gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijne opsteker he. Verbaast me niet Ferrara 😍

    BeantwoordenVerwijderen