zaterdag 18 juli 2020

Vrij vertaald

Ik ben aan het lezen in een prachtig boekje van Krisjnamurti. From Darkness to Light waarin hij begint met een uitgebreide proza beschrijving hoe iedereen zoekt naar geluk en het lijden dat daaruit volgt. Niet erg opbeurend om te lezen maar het is wel de werkelijkheid. Overal hoopt men het te kunnen vinden maar het is onmogelijk. . 
Nu ben ik aangeland op het gedeelte waar hij vertelt dat het in jezelf te vinden is en dan ben ik nog pas halverwege.  

Dezelfde wegen kom ik in allerlei mystieke tradities ook tegen. De innerlijke burcht van Theresa van Avila. Meistert Eckhart, Johannes van het Kruis. Zij maken allemaal een stap verder dan de kerkelijke verhalen over de God die buiten onszelf de leiding heeft. Prachtig om te vergelijken.

Ik wil in een kleine vrije vertaling een stukje plaatsen van het punt in het boek van Kisjnamurti waar ik nu ben aangekomen. dat is niet meer zo zwaarmoedig als het begin. Maar in de weg naar binnen ontkomen we in de eerste plaats niet aan de problemen die overal in en om ons aanwezig zijn. 



van duister naar het licht

Je hebt geleerd waarheid te zoeken in het voorbijgaande. je zult het nooit vinden. Je bent opgevoed en hebt geleerd van dingen die veranderlijk zijn. Daarin is het geluk niet te vinden. Daar is slechts lijden.
Maar de duiker duikt diep in de zee om de parel te vinden. Zo diep kun je gaan in jezelf om de eeuwigheid te ontdekken Als een bergbeklimmer die de berg wil overwinnen om vanaf daar alles in de juiste verhoudingen te overzien. Als een lotus die zich een weg baant door de modder naar het licht. Zo gaat de weg naar het koninkrijk van het geluk.

Zoals de snelstromende rivier zijn oorsprong kent zo kun je je diepste zelf leren kennen. Want in jou liggen de verborgen geheimen van de hele wereld. Zoals aan de andere kant van de berg andere bloemen groeien. Zo zijn er in jou andere dimensies aanwezig van grote schoonheid. Zoals de aarde vol is met verborgen schatten zo zijn in jou geheimen aanwezig die je zelf niet kent.

In jou alleen is alles vertegenwoordigd . God en de goden van alle religies evenals in jou alleen alle vreugde, kracht, alle ervaringen van eeuwigheden aanwezig zijn. In jou alleen js de bron van alle dingen. liefde , haat, angst jaloezie en zachtheid. In jou alleen zit de mogelijkheid tot creëren of vernietigen. In jou alleen is het begin van alle gedachten aanwezig over gevoel en actie van nobelheid en eenzaamheid.

En natuurlijk zet ik dit citaat ook weer onder het kopje van Krisjnamurti. 




4 opmerkingen:

  1. Gelijk heb je, want stel je zou het posten onder Elly, hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik dit lees,wil ik weer zo'n boek oppakken. Maar er is zoveel moois te lezen. Wat ik jammer heb gevonden,dat we niet wisten,dat hij nog lezingen gaf,toen wij zijn eerste boeken ontdekten. Dus nu alleen YouTube,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe mooi en waar. Je bent eigenlijk maar een stofje, maar alles zit er in.i

    BeantwoordenVerwijderen