Maar daar wil ik het nu niet over hebben. Dat is er, dat ken ik en heb er mee om leren gaan. Toch iedere keer als ik me zo naar voel merk ik hoe moeilijk het is om dat gewoon te ervaren maar ook hoe makkelijk het is om daarin meegenomen te worden. Daar kan ik in blijven hangen of gewoon iets gaan doen als ik me niet al te rot voel maar ik kan me ook bewust worden van wat zich in me afspeelt en hoe ik daarmee om wil gaan.
Voor dat laatste koos ik vanmorgen en voor mij voelt dat altijd het beste. ik merk dat ik er dan niet te ver in af moet dalen want dat is dan me mee laten nemen door de ellende en dan komen er ook nog zenuwen bij die de situatie verergeren en daar schiet ik niks mee op. Het gaat erom dat ik me niet meer dan bewust ben van mijn lijf. Ik kan me dan richten op mijn beoefeningen die ik in het boeddhisme heb geleerd. Een Tara meditatie bijvoorbeeld. En doordat ik daar mijn ervaringen mee heb roept dat een blijdschap naar boven die van binnenuit komt. Een soort herinnering omdat ik daar die ervaringen eerder mee had. Ik kan me zo voorstellen dat het ook datgene is wat in de christelijke context gebeurt wanneer je je richt op een Jezus of een Maria. Misschien een rozenkrans bidt of je richt op Het Jezus gebed waarover ik las in de Filokalia
(Ik zal eens kijken of ik een linkje in de zijbalk kan zetten van de wikipedia zodat sommige woorden makkelijk te duiden worden.)
Het wordt mij dan in ieder geval duidelijk dat het ook mogelijk is je binnen lijfelijke narigheid je aandacht zo te richten dat er van binnenuit blijdschap ontstaat ondanks de ellende. Maar goed het is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen dat die blijdschap naar boven komt. Als de narigheid te groot is, wat ik ook wel had dan is het lastiger om als het ware het lijf te laten zijn voor wat het is en je aandacht op iets moois te richten. Maar natuurlijk kan ook juist in de grootste narigheid de diepte van de ervaring zelfs groter zijn.
Ik kan me ook op de natuur richten. Als ik naar buiten kijk en het is daar zo prachtig en ik laat dat in volle aandacht binnenkomen dan is dat ook behulpzaam voor de werkelijkheid want die is net zo werkelijk als mijn lijf en het mag er allemaal zijn.
Aandachtig zijn dat is voor mij waar het hele leven over gaat.
Waarschijnlijk is dat ook waar de diepste levenservaringen in de Mystiek van alle religieuze stromingen dezelfde uitwerking hebben ook al zijn ze nog zo verschillend.
Ben het met je eens en je werk past er goed bij.
BeantwoordenVerwijderenHet is een mooie manier om er mee om te gaan. Als je echt beroerd bent, is het vaak niet mogelijk om heel helder te denken en pas daarna kun je aandachtig zijn.
BeantwoordenVerwijderen