woensdag 29 juli 2020

Digitale Sanga

Met een klein groepje studenten van Jewel Heart, de boeddhistische Sanga waar ik lid van ben, leerlingen van de helaas overleden Gelek Rimpoche, hebben we een twee wekelijkse bijeenkomst, nu digitaal en bespreken we een van de transcripten over de boeddhistische lessen die we ontvangen hebben. Er is behoorlijk veel literatuur over verspreid over de hele wereld en ook binnen onze eigen Sanga in Nijmegen, New York, Ann Arbor en Singapore en nu zijn we met een kleine groep het onderwerp Karma aan het uitdiepen. Heel boeiend en dat roept ook weer vele nieuwe vragen op.

Een van de mede studenten zei en ik was het daar volkomen mee eens, wat is het toch allemaal logisch. maar waarom is het dan ook zo verschrikkelijk moeilijk.

Vooral dat eerste, dat is waarom het boeddhisme me zo aanspreekt. Vanaf de jaren negentig toen ik begon de Lam Rim lessen of liever gezegd de lessen die daaraan vooraf gingen, te volgen, was dat hetgeen wat mij zo boeide. De onderliggende filosofie en ook de psychologie die daaruit sprak was zo logisch, zo behapbaar.  Natuurlijk kwamen er ook wel zaken voorbij waarin ik me vooral in het begin niet in kon vinden maar ik kon ze gewoon naast me neerleggen. Ik voelde me nergens toe verplicht. Veel dingen vielen later op hun plek en sommige zaken die begin ik nu vanuit een andere invalshoek beter te begrijpen.Vooral nu ik meer inzicht krijg en weet dat het allemaal uiteindelijk over bewustzijn gaat.

Bewustzijn is zo belangrijk dat dringt steeds meer tot me door. Dat is in veel tradities zo maar het wordt dan vaak vervat in voorschriften. Dogma's en die zijn er (zoals ik er nu naar kijk) dan voor om me meer bewust te maken van wat zich in dat bewustzijn afspeelt. Heel veel zaken, ben ik tot de ontdekking gekomen, spelen zich meer in ons onderbewuste af en het is moeilijk daarnaar te kijken. Daar kom ik mezelf tegen met alle eigenaardigheden die ik liever niet van mezelf wil toegeven. Vaak verstop ik ze achter loze kreten als: Positief blijven en positief denken terwijl mijn gewoonten vastgeroest zijn in angstpatronen, boosaardigheden of andere zaken waar ik overheen wals.

Als er staat je mag niet liegen. Hoef dat nog niet te betekenen dat ik verdoemd bent als ik lieg. Maar ik word me er wel eerder bewust van als ik dat toch doe wanneer ik me bijvoorbeeld aan een belofte van niet liegen heb verbonden  Dat zet zoden aan de dijk in mijn bewustzijn. Dan wordt mijn onderbewustzijn meer naar boven gehaald en kan ik dingen veranderen als ik dat wil door het me steeds meer bewust te maken,  dan kan ik het mijn leven beter vorm geven zoals ik dat wil en wordt ik minder afhankelijk van de willekeur van mijn  kleine hersentjes die maar door razen of met me op de loop gaan.

Dat is een simpel voorbeeld van wat ik bedoel. En dat het bewustzijn dat daarmee verbonden is, invloed heeft op ons dagelijks leven lijkt me logisch. Een keer liegen maakt een tweede keer, ach het is maar jokken, makkelijker uiteindelijk zou het zelfs een gewoonte kunnen worden als het me makkelijker uitkomt. En zo is ook Karma en onze gewoonten verbonden met allelei oorzaken en gevolgen die het meest impact hebben op ons bewustzijn. 

Ja zo simpel is het voor mij. Maar inderdaad er zijn ontelbaar veel dingen die heel moeilijk zijn te realiseren in het leven. Ook dat was ik met mijn medestudent eens en het is zo mooi met elkaar over deze zaken te kunnen filosoferen te oefenen en bewust te worden van wie en wat we werkelijk zijn. Dank lieve vrienden, want fijne vrienden zijn we intussen. We ondersteunen elkaar. En dat wordt dan weer een Sanga genoemd. Al is ons digitale groepje hier maar klein, het blijft een Sanga.



4 opmerkingen:

  1. Mooi dat je je blijft verdiepen en inzichten verwerft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie dat ook hier de gekte is toegeslagen, Zalina! Valt vast niet onder een Sanga!
    Laatst bij teruglezen heb ik een sessie van Krishnamurti geplaatst. Ik kan me er helemaal in vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op al mijn blog Walter. Ik melde het als spam maar het hielp nog niet. Misschien toch maar medereren zoals op werkwijze

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad heeft iets melden als spam geen enkele zin meer. Als ik graag een blog bezoek heb ik met dat modereren als geen moeite meer...

      Verwijderen